sila tinggalkan jejak anda...thanks

u

Thursday, July 1, 2010

Antara ilmu,iman dan amal....


assalamualaikum semua..

alhamdulillah.......
kali ini saya ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat tentang sejauh mana ilmu,iman kita dan amalan yang kita lakukan sehingga saat ini...
sememangnya ilmu itu umpama nur atau cahaya yang menyelubungi hati manusia dari jahiliyyah kepada nur atau sinar ketaqwaan..

bercakap tentang ilmu,
Allah ta’ala berfirman:

“Dan bertanyalah kepada orang2 yg berilmu jika kalian tdk mengetahui.”

Rasulullah bersabda:

“Barangsiapa yg Allah kehendaki kebaikan bagi maka Allah akan memahamkan dlm agama.”

Adapun perkara yg paling penting dlm menuntut ilmu adalah membaca Al Qur’an Al Karim dan memahami makna serta mencurahkan perhatian dan mempelajari sunnah-sunnah Rasulullah juga mengambil faidah dari kitab-kitab ahlus sunnah kitab tafsir Al Qur’an Al Karim dan kitab-kitab yang menerangkan hadits-hadits Nabi.
Nabi Muhammad s.a.w bersabda:

“Sebaik-baik kalian adalah orang yg mempelajari Al Qur’an dan mengajarkannya.”

Baginda juga mengatakan:

Barangsiapa menempuh jalan utk menuntut ilmu mk Allah akan memudahkan bagi jalan menuju syurga. Dan tidaklah berkumpul suatu kaum di salah satu dari rumah-rumah Allah mereka membaca Kitabullah dan saling mengajarkan di antara mereka kecuali akan turun kepada mereka ketenangan diliputi oleh rahmah dikelilingi oleh para malaikat dan Allah akan menyebut-nyebut mereka kepada siapa saja yg ada di sisi-Nya".

Begitulah sahabat-sahabat,betapa mulianya Allah meninggikan darjat orang yang berilmu.Di dunia juga Allah telah tunjukkan.Lihat sahaja para cendekiawan islam seperti ibnu-sina,al-khawarizmi,ibnu qayyum al-jabbar dan sebagainya.
Mereka menghabiskan masa dengan mengkaji ilmu allah dari segenap aspek.
Maka lahirlah tulisan seperti al-Tibb yang menceritakan tentang rupa bentuk tubuh manusia,haiwan dan sistem saraf yang terdapat di dalamnya.Orang yang berilmu juga sentiasa dihormati dan diberikan kepercayaan dalam mentadbir sesebuah negara seperti sultan muhammad al-fateh dan salahuddin al-ayubi.

apa kaitan antara ilmu dan iman????
orang yang beriman kepada allah sememangnya seorang yang sudah faqih dalam bidang ilmu..
kenapa???
sebab beriman seseorang itukerana apabila beliau mengenali penciptanya dengan ilmu ma'rifatullah iaitu mengenal allah.Jadi,amal ibadahnya makin bertambah,takut untuk melakukan dosa dan sentiasa menambahkan amal kebajikan setiap masa.

Kata pepatah arab:"ilmu tanpa amal ibarat pokok yang tidak berbuah"..

Jadi,jika kita sudah menanam pokok,kenapa tidak biarkan ia berbuah?
itu adalah satu kebodohan atau kerugian kepada kita sendiri.
Jadi,ilmu yang kita ada,sebaliknya kita amalkan dan sampaikan kepada sahabat-sahabat yang lain.Itulah amalan bermanfaat yang masih sampai kepada kita walaupun kita sudah meninggal dunia.sabda baginda:

"apabila matinya anak adam,maka hanya 3 amalan yang akan menemaninya di alam kubur:
1.Doa anak yang soleh
2.sadaqah jariyah
3.ilmu yang bermanfaat"


Jadi,sahabat-sahabat,jadilah bijak seperti khalifah umar bin abdul aziz dan hebat seperti sultan muhammad al-fateh yang mampu menawan kota constantinople dengan kebijaksanaan dan ketaatan bala tenteranya kepada allah.

Kesimpulannya,kita masih belum terlambat untuk berubah.Yang mana kurang kita tambah dan yang mana dah cukup biar tambah sampai melimpah-limpah yer..huhu..
Dan jadilah kita pemimpin atau guru kepada anak-anak supaya mereka menjadi anak yang soleh dan mampu mendoakan kita bila kita sudah tiada lagi..
wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...